Prozkoumejte všechny služby z energetického sektoru které nabízí platforma ENERGY-HUB
16. 11. 2024
"Kontrola přeplatků či nedoplatků je pro většinu lidí snadná, ale pochopení detailů, jako jsou ceny za distribuci, obchodní složka nebo rozdíly mezi cenami s DPH a bez DPH, představuje pro mnohé výzvu," uvedl energetický analytik portálu Ušetřeno.cz Tomáš Vrňák.
Jedním z důvodů je podle portálu nejen nedostatečná znalost složek, které ovlivňuje sám zákazník, ale i odlišný způsob prezentace důležitých údajů jednotlivými dodavateli. "Někteří dodavatelé zase zasílají zkrácené verze vyúčtování a kompletní informace poskytují pouze v on-line kanceláři. Jiní mají například jinak uvedený jistič, což opět přispívá ke zmatkům," řekl Vrňák.
Poměrně časté jsou také potíže kvůli špatně nastaveným zálohám, před čímž letos varoval i Energetický regulační úřad (ERÚ). Špatně nastavené zálohy totiž často vedou k vysokým nedoplatkům nebo naopak přeplatkům. Jednorázový výdaj v případě nedoplatku pak může podle ERÚ přesahovat finanční možnosti části spotřebitelů.
U přeplatků naopak vzniká u některých dodavatelů problém při jejich vrácení. Úřad proto upozornil, že lidé by měli věnovat pozornost už samotnému rozpisu záloh, zejména pak tomu, zda dodavatel zohlednil všechny zálohy uhrazené během zúčtovacího období.
Vyúčtování za energie je také často předmětem sporů mezi spotřebiteli a dodavateli. ERÚ se loni zabýval rekordním množstvím sporů. Od spotřebitelů obdržel 628 návrhů na spor kvůli porušení smluv, meziročně o téměř 40 procent více. Nejčastěji si v nich odběratelé stěžovali právě na špatné vyúčtování za energie. Počet neformálních podnětů naopak klesl na předkrizovou úroveň, a to meziročně o 9717 na 12.410.