Prozkoumejte všechny služby z energetického sektoru které nabízí platforma ENERGY-HUB

Zpět na novinky

Autonomní tramvaje v Česku nejsou žádné sci-fi. Stále ale zbývá spousta věcí k dořešení

18. 11. 2024

Jedním z hlavních technologických milníků je zavedení systému automatického vedení tramvaje (ATO), který umožňuje plynulý a energeticky úsporný pohyb vozidla mezi zastávkami. „Systém plánuje rychlostní profil tak, aby tramvaj zastavila na správném místě ve správný čas a zároveň minimalizovala spotřebu energie,“ vysvětlil princip ATO Jiří Liberda, ředitel Škoda Digital, vývojového centra Škoda Group, na debatě City & Mobility pořádané e15. 

Zvládnutí ATO je základem další automatizace, která se postupně rozšiřuje o pokročilé bezpečnostní systémy, jako je antikolizní technologie (ACS), jež má za úkol snížit pravděpodobnost srážky v provozu. Škoda Auto vyvinula systém, který kolem tramvaje vytváří virtuální tunel, neviditelný koridor, a sleduje pohyb všech objektů v něm. „Virtuální tunel predikuje pohyb překážek a pomáhá tramvaji vyhnout se kolizím ještě předtím, než se stanou reálným rizikem,“ popsal Liberda. Systém využívá kombinaci kamer a lidarů, zařízení, která fungují podobně jako radar, jen namísto rádiových vln používají laserové paprsky. Tyto paprsky vysílají do okolí a odrazem od překážek získávají údaje o vzdálenosti, velikosti nebo tvaru. Pro autonomní tramvaje je lidar klíčový, protože pomáhá přesně rozpoznat objekty na trase, a to i za špatného počasí nebo v noci.