Prozkoumejte všechny služby z energetického sektoru které nabízí platforma ENERGY-HUB
07. 08. 2025
Northvolt, podporovaný řadou evropských investorů a vládních iniciativ, byl jedním z hlavních symbolů ambicí EU vybudovat vlastní bateriový průmysl a snížit závislost na dovozu z Asie, zvláště z Číny. Jeho krach však tyto snahy výrazně zbrzdil a stal se jedním z největších firemních kolapsů v novodobé historii Švédska.
Nynější dohoda s firmou Lyten přináší novou naději. Kalifornská společnost se specializuje na vývoj lithium-sirných baterií, které slibují nižší uhlíkovou stopu a ekologičtější výrobu než dnes rozšířené lithium-iontové články. Lyten je podporován automobilkou Stellantis, vlastníkem značek jako Jeep či Peugeot, a americkým logistickým gigantem FedEx.
Podmínky dohody nebyly zveřejněny, podle informací agentur by ale akvizice měla zahrnovat výrobní kapacity, výzkumná zařízení i některé důležité týmy Northvoltu. Ředitel a spoluzakladatel Lytenu Dan Cook agentuře Reuters řekl, že cílem je z velké části navázat tam, kde tým Nortvoltu skončil. Cena pak podle něj představuje významnou slevu proti původní hodnotě aktiv.
Lyten doufá, že rychle obnoví provoz hlavního závodu v severním Švédsku a v roce 2026 obnoví dodávky lithium-iontových bateriových článků. V červenci firma koupila bývalé aktivity Northvoltu zabývající se skladováním energie v Polsku, největší svého druhu v Evropě, a zaměřuje se na automobilový, obranný a energetický trh.
Lyten v červenci oznámil, že získal více než 200 milionů USD (4,2 miliardy Kč) jako dodatečnou kapitálovou investici, kterou chce využít na akvizice a rozšiřování svých aktivit. Firma si od převzetí Northvoltu slibuje posílení své pozice na evropském trhu a chce obnovit důvěru mezi zákazníky původně švédského výrobce.
Podle Cooka se firma nejprve zaměří na splnění zakázky pro jediného odběratele s cílem dosáhnout vysoké výtěžnosti a ukázat svůj potenciál. Northvolt měl v době svého rozmachu nasmlouvané objednávky v hodnotě přes 50 miliard dolarů od automobilových značek jako BMW, Volkswagen nebo Audi. Cook dodal, že věří, že se tito zákazníci vrátí, možná rychleji, než si dnes mnozí myslí.
Součástí dohody jsou aktivity Northvoltu ve Švédsku a Německu, stejně jako duševní vlastnictví firmy. Pokračují rovněž jednání o převzetí její kanadské divize. Ještě před krachem se Northvolt pokusil o expanzi do Severní Ameriky, ale s rostoucími finančními problémy nakonec znovu soustředil pozornost na švédský trh a některá svá aktiva rozprodal za symbolické částky.