Prozkoumejte všechny služby z energetického sektoru které nabízí platforma ENERGY-HUB
25. 09. 2025
Evropská unie stanovila směrnice o kvalifikaci a vzdělání posádek. V ní byly požadavky na převozníky na Labi a Vltavě podle Vydry rovnocenné velitelům plavidel nákladních a osobních lodí, které jsou dlouhé třeba i 110 metrů. "Ministerstvo dopravy předložilo Evropské komisi návrh, aby se požadavky na převozníky zmírnily, což se podařilo prosadit," uvedl Vydra. Směrnice, která platí na ostatních vodních cestách v České republice, je podle Vydry výrazně mírnější. "Zejména tam není potřeba tak dlouhá praxe," uvedl.
V Dolním Žlebu provozovatel ukončil činnost a přívoz přestal vozit cestující v listopadu 2024. "Začali jsme hledat náhradu, ale nebylo to snadné. Vyhlásili jsme dvě výběrová řízení, do nichž se nikdo nepřihlásil. Zvažovali jsme i jiné varianty, například spolupráci s obcí Hřensko nebo předání provozu našemu dopravnímu podniku. Nakonec se nám však podařilo provozovatele přívozu najít.," uvedl primátor Jiří Anděl (ANO).
Společnost HTF Consult podala návrh na provozování přívozu zhruba za 1,5 milionu korun ročně. Smlouva je na dva roky, během nichž se bude provoz sledovat z pohledu počtu přepravených osob a vozidel. Provoz může ovlivnit vysoká či nízká vodní hladina. Po 18 měsících radnice vše ekonomicky vyhodnotí a rozhodne o dalším postupu. Ve středu 24. září si nový provozovatel přívoz převzal, jezdit by měl začít pravděpodobně v říjnu, uvedl Stínil.
Přívoz v Dolním Žlebu je nejseverněji a nejníže položeným přívozem v Česku. Patří mezi poslední v republice, které stále využívají systém s dolním vodičem. Spojuje nejodlehlejší část Děčína s pravým břehem a je hojně využíván nejen místními obyvateli, ale také turisty. Západní přístaviště se nachází nedaleko železniční zastávky Dolní Žleb, východní přístaviště u silnice mezi Hřenskem a Děčínem.