Prozkoumejte všechny služby z energetického sektoru které nabízí platforma ENERGY-HUB
04. 11. 2025
"Celý systém je navržen jako mobilní jednotka. Nabízí tak ideální řešení pro logistické areály, průmyslové podniky i dopravce, kteří chtějí zahájit elektrický provoz bez čekání na posílení sítě," uvedl. Základem je zařízení Battery Storage Charger (BSC) 400, který dobije e-truck za hodinu na dojezd 500 kilometrů. Jde o kombinaci rychlonabíječky Alpitronic 400 kW a bateriového úložiště o kapacitě až dvě megawatthodiny. Umožňuje nabíjet e-trucky bez budování trafostanic nebo připojení k vysokému napětí.
Domažlická firma vyrábí už pět let na laserových strojích a robotických svářečkách konstrukční a montážní části hypernabíječek pro italskou firmu Alpitronic z Bolzana. Dále kompletuje bateriové moduly podle vlastního know-how. "Tento výrobek nám pomohl krizi automotive a jeho pokračující výpadky překonat a mohli jsme se dále rozvíjet," řekl Josef Stauner mladší, druhý jednatel Sunaffairs a 3D Lasertec. Od konce srpna, kdy bateriová úložiště sériově vyrábí, jich dodala přes 200. Máme spoustu poptávek z míst, kde mají příliš malý příkon, uvedl.
Podle analýzy firem Sunaffairs a Daimler Trucks ČR je provoz elektrického nákladního vozu v průměru o osm korun na kilometr levnější než provoz vozidla na naftu. "Máme ověřeno, že 60 procent našich zákazníků nejezdí denně delší trasy než 500 kilometrů," řekl David Chleboun z Daimler Trucks. Lithium-železo-fosfátové akumulátory jsou podle něj relativně levné a nehořlavé.
Podle SGEF a poradenské firmy ENVIROS si mohou dopravci pořídit zařízení BSC 400 úvěrem či leasingem až s desetiletou splatností a od nulové akontace s výhodnou podporou Evropské investiční banky. "Chceme, aby byla elektrická nákladní doprava dostupná i pro menší dopravce," řekla obchodní ředitelka SGEF Eva Jiránková. "Speditér, který investuje do těchto systémů, má předvídatelné náklady. Nemusí hned zaplatit celou obrovskou investici a od prvního měsíce jezdí se ziskem," řekl Stauner mladší.
Domažlická skupina, která vlastní ještě autosalon a lakovnu, zaměstnává 380 lidí. Díky střechám se solárními panely je ze 60 až 70 procent soběstačná a přebytky elektřiny, ukládané do baterií, spotřebuje při noční směně. "Když je mnoho vyrobené energie ze solárních elektráren, tak bývají ČEZem odpojeny," řekl Stauner starší. Zbylých 30 až 40 procent elektřiny nakupují firmy na spotovém trhu, kde se ceny mění každých 15 minut. Průměrná cena včetně distribučních nákladů vychází ve skupině na 0,08 euro/kWh.
"Každý střední podnik potřebuje baterie, aby si mohl svoji budoucnost optimálně řídit," řekl Stauner mladší. Každá baterie z Domažlic o půdorysu jeden krát jeden metr a výšce 2,4 metru má 241 kWh ukládací kapacity. Mohou se řadit do skupin. Domažlické firmy teď nakoupily pět e-trucků Mercedes-Benz, které budou pendlovat 500 km do Bolzana, a provozují 25 elektrických osobních aut i elektrické vysokozdvižné vozíky.