Prozkoumejte všechny služby z energetického sektoru které nabízí platforma ENERGY-HUB
28. 07. 2022
S efektivním a udržitelným řešením, které spočívá ve vyhodnocení stavu jednotlivých modulů baterie a jejich tzv. retrofitingem za využití pokročilé automatizace a umělé inteligence, přichází projekt slovenské společnosti ZTS – VÝSKUM A VÝVOJ, a.s., která si jako svého strategického partnera vybrala Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky Českého vysokého učení technického. Projekt je součástí IPCEI – tedy Významných projektů společného evropského zájmu.
Dnes se baterie musejí vyhodit nebo se v lepším případě zrecyklují drcením či zahříváním v obloukových pecích. Získaný materiál, převážně železo, mangan nebo zinek, se dále využíval například v ocelářském průmyslu.
Nedá se ovšem mluvit o recyklaci v pravém smyslu slova, protože z použité baterie už tímhle způsobem novou baterii nevyrobíte. Ekologické dopady tedy nejsou malé. A to bude čím dál větší problém s tím, jak se bude počet baterií v autech zvyšovat.
Díky retrofitingu, tedy regeneraci baterií z elektroaut, získávají již použité baterie druhý život a mohou kvalitně sloužit na místech, kde jejich nižší kapacita není závažným problémem. Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) připravuje návrh koncepce modulární a flexibilní továrny a studii robotizované demontáže baterií pro slovenský závod ZTS VV.
„Podle odborníků bude do roku 2030 polovina aut v Evropské unii elektrických, proto je třeba už teď reagovat a připravit energeticky a ekonomicky efektivní řešení pro recyklaci baterií z těchto vozů,“ říká k tomu Petr Kadera, vedoucí skupiny Inteligentní systémy pro průmysl na CIIRC ČVUT.
„V našem návrhu klademe důraz na flexibilitu celého procesu zpracování. Nové typy baterií přibývají geometrickou řadu, a s většinou z nich si musí být robotická výrobní linka schopna poradit,“ vysvětluje Kadera řešení pro novou továrnu.
Na Slovensku se proto za tím účelem začne stavět modulární továrna, v níž se budou baterie roboticky demontovat z elektromobilů a recyklovat prostřednictvím takzvaného retrofittingu. A to za využití pokročilé automatizace, umělé inteligence a distribuované výroby. Má to být vůbec první továrna svého druhu.