Prozkoumejte všechny služby z energetického sektoru které nabízí platforma ENERGY-HUB

Zpět na novinky

Západ míří k elektromobilitě, ojetiny se spalovacími motory zase do Afriky. Jejich druhý život ničí životní prostředí

25. 05. 2023

Každé zboží má svého kupce. A ani ojetiny nejsou v tomhle směru výjimkou. Jenže zatímco v západních zemích roste zájem o elektromobily, ojetá auta se spalovacími motory zase nacházejí útočiště v Africe.

Podle CNN tam každý rok končí miliony aut z Evropy, USA, Japonska nebo Jižní Koreji. Často se přitom jedná o vozidla starší 10 let, která mají za sebou poruchy, nebo dokonce havárie. To však tamním obyvatelům příliš nevadí – i takové vozy totiž mohou splnit jejich velký sen o mobilitě. Fakt, že se dále podílejí na znečišťování životního prostředí, nikdo z nich moc neřeší.

,Doma‘ by se prodaly leda tak na díly

Devadesát procent vozů brázdících silnice v Keni, Nigérii a dalších velkých afrických státech tvoří ojetiny s konvenčními motory, jež by už v původní zemi neprošly technickou ani emisní kontrolou. Mohou být zatopená, havarovaná nebo zkrátka tak moc stará, že by se ve Spojených státech nebo Evropě prodala maximálně tak na náhradní díly. Ne však na Černém kontinentu.

„Právě jsme ho prodali za tři miliony západoafrických franků (zhruba 105 tisíc korun),“ řekl CNN o svém 16 let starém Dodgi Charger jeho bývalý majitel, jenž si nepřál být jmenován. Do autobazaru Fifa Park, který se nachází v Cotonou, tedy největším městě západoafrického Beninu, byl dovezen před dvěma lety z USA. Hned naproti přitom stojí ještě vysloužilejší model, a sice ,čtyřiadvacetiletý‘ Ford Winstar, rovněž importovaný z Ameriky.

To, odkud které auto pochází, se dá dle nigerijského dealera Victora Ojoha, který ve Fifa Parku pracuje, zjistit relativně snadno. Rozhodující prý je, jakou závadu dotčený vůz vykazuje: „Auta, z nichž se hodně kouří, jsou většinou ze Spojených států. Auta z Kanady byla povětšinou zase zaplavena, a tak se u nich začínají vyskytovat různé elektronické defekty.“