Prozkoumejte všechny služby z energetického sektoru které nabízí platforma ENERGY-HUB

Zpět na novinky

Autoprůmysl ve stresu: elektromobilů prodává málo, zisky se tenčí, zatímco Tesla vládne

20. 02. 2024

Vyplývá to z celosvětového nedávno zveřejněného průzkumu společnosti KPMG mezi 1041 vedoucími pracovníky automobilek, dodavatelů, dealerů, poskytovatelů dobíjecích stanic i napojených technologických a finančních společností. Skoro třetina těchto manažerů vede firmy s obratem alespoň jedné miliardy dolarů, průzkumu se zúčastnilo i sedm Čechů.

Kapitáni autoprůmyslu nevidí budoucnost odvětví zrovna růžově. Především ztrácejí důvěru v růst zisků. Tedy až na jedinou výjimku: optimističtěji nahlíží na budoucí výdělky v Číně, kde důvěra meziročně stoupla z 28 na 36 procent. V Evropě klesla z 31 na 24 procent, v USA ze 48 na 43, v Japonsku dokonce z 32 na deset procent. Nervozita je jednoznačně patrná i v českém autolandu, potvrzuje Petr Novák, ředitel automotive divize společnosti JTEKT Evropa, která vyrábí díly do automobilů.

„Mnoho automobilek začalo nabízet slevy, což má dopad na celkovou ziskovost. Obor podléhá obrovským inflačním tlakům u materiálů, energií a práce. Zároveň nová konkurence, tedy Tesla a čínské automobilky, tlačí na snižování cen aut. Spousta dodavatelů žije na hraně ziskovosti a nemají jinou možnost, než zdražovat nebo zkrátka končit,“ popisuje Novák. Stejné potíže má i jeho JTEKT, která nastavila restrukturalizační plán snižování nákladů a s automobilkami vyjednává o zvýšení cen.

„Hospodářsky dobré časy už byly. Zákazníci nebudou schopní a ochotní nakupovat stále se zdražující auta v takovém tempu jako dosud,“ říká Kvido Štěpánek, jeden z nejbohatších Čechů a majitel firmy Isolit-Bravo, která v Jablonném nad Orlicí zhotovuje výrobky pro autoprůmysl i elektrospotřebiče. Jeho slova potvrzují i zástupci jednotlivých značek, kteří přiznávají pokles přijímaných objednávek na nové vozy o desítky procent.