Prozkoumejte všechny služby z energetického sektoru které nabízí platforma ENERGY-HUB
24. 11. 2024
Stále platná regulace říká, že od příštího roku musí klesnout emise oxidu uhličitého u nových automobilů prodávaných v Evropské unii v průměru z letošních 116 gramů na kilometr na méně než 93,6 gramu. Uvedené hodnoty se u každého výrobce liší, Evropská komise je vyměřuje individuálně. Ti, kdo limit nesplní, zaplatí pokutu 95 eur za každý gram nad určený limit u každého jednoho prodaného vozu.
To by v součtu znamenalo miliardy eur, které by automobilky nemohly vložit například do výzkumu a vývoje. Šéf Renaultu a předseda Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) Luca de Meo odhaduje objem hrozících sankcí na patnáct miliard eur. Emisního limitu lze ale dosáhnout i jinak: stačilo by, aby automobilky záměrně nevyrobily asi dva miliony spalovacích vozů. To je ovšem absurdní řešení, které by je připravilo o významnou část zisků.
Vysoké pokuty hrozí automobilkám proto, že prodej ryze elektrických vozů roste výrazně pomaleji, než Evropská komise plánovala v době přípravy regulace. „Rychlost elektrického náběhu je poloviční oproti tomu, co bychom potřebovali k dosažení cílů,“ prohlásil de Meo.
Například koncern Volkswagen, aby dostál původním evropským plánům, by musel zvýšit podíl čistě elektrických aut ze současných 9,7 procent na 24,7, spočítala společnost DataForce. Podobně razantní růst by musel vykázat třeba i americký Ford, a to z 4,5 procenta na 23,3. Letos přitom prodeje „elektrik“ na velkých evropských trzích klesají a razantnímu obratu opačným směrem nic nenasvědčuje.
ACEA proto žádá o odklad platnosti zpřísněného výpočtu emisí. „Řekněme si to otevřeně. Dopad na samotné výrobce bude v podobě pokut a někteří budou muset řešit i další překážky, jako je rentabilita, šetření v oblasti investic, snižování produkce a ruku v ruce s tím propouštění zaměstnanců, a v nejhorším případě i zavírání svých výrobních závodů,“ varuje generální ředitel Kia Czech Arnošt Barna. KIA přitom do elektromobility ve velkém investuje, jen příští rok představí další čtyři nové typy bateriových vozů. Aktuálně nabízí například modely Niro EV, EV9 a tři další.
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar upozorňuje, že by dopady pocítily nejen automobilky, ale přeneseně i jejich dodavatelé. „A to v době, kdy jim už nyní výrazně klesají zakázky, dochází k redukci výroby a propouštění. Dopad na zákazníky by kromě vyšší ceny vozů mohl spočívat i v pestrosti nabídky. Automobilky by mohly omezovat některé motorizace, úplně přestat vyrábět některé modely, protože by při jejich zachování bylo splnění limitů o to složitější. Případný útlum automotive by pak měl zásadní dopady na zaměstnanost a celé hospodářství ČR i EU,“ míní Špicar.